برای شغل آرایشگری از کجا شروع کنم

1403/06/24 مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
برای شغل آرایشگری از کجا شروع کنم

مقدمه

آرایشگری از جمله مشاغلی محسوب می‌شود که نه‌تنها پتانسیل درآمدی بالایی دارد، بلکه هنری خلاقانه نیز محسوب می‌شود. اگر شما هم به دنیای مد، تکنیک‌های زیبایی و هنر علاقه‌مند هستید؛ شاید آرایشگری برای شما انتخابی ایده‌آل باشد. این حرفه به واسطه نیاز دائمی افراد به مراقبت از مو، پوست و ظاهر، همیشه بازار کار خوبی نیز دارد.
اما اولین سوالی که ممکن است به ذهنتان برسد این است، «از کجا باید شروع کنم؟» در این مقاله شما را قدم‌به‌قدم راهنمایی می‌کنیم تا با این مسیر جذاب آشنا شوید و تصمیم بگیرید آیا این شغل مناسب شماست یا خیر.

چرا آرایشگری؟

یکی از فاکتورهای مهمی که باعث استمرار شما در هر مسیری می‌شود، علاقه و انگیزه است؛ پس در اولین گام باید دلایل خود را شناسایی کنید. در این بخش تعدادی از دلایلی که ممکن است شما را به حرفه آرایشگری جذب کند، آورده‌ایم.

  • خلاقیت و نوآوری: اگر عاشق طراحی، رنگ و فرم هستید، آرایشگری فضایی را برای خلق و اجرای ایده‌های جدید شما فراهم می‌کند.
  • ارتباط مستمر با مشتری‌ها: اگر به ارتباطات اجتماعی و شنیدن داستان‌های دیگران علاقه‌مند هستید، پس برای شما یک خبر خوب داریم. در آرایشگری، ایجاد ارتباط صمیمانه و نزدیک با مشتری‌ها یکی از ارکان اصلی موفقیت است.
  • بازار کار پویا: با توجه به تقاضای روز‌افزون برای خدمات زیبایی، همواره نیاز به آرایشگر احساس می‌شود. این شغل در بیش‌تر نقاط دنیا بازار کار خوبی دارد؛ پس برای مهاجرت با شغل آرایشگری انتخاب خوبی محسوب می‌شود.
  • امکان ایجاد کسب‌وکار شخصی: بسیاری از آرایشگرها با گذر زمان و کسب تجربه، کسب‌وکار شخصی خود را راه‌اندازی کرده و به درآمدهای بالاتری دست پیدا می‌کنند.
  • انعطاف‌پذیری در زمان کاری: بسیاری از آرایشگرها به‌صورت مستقل کار می‌کنند و می‌توانند ساعات کاری خود را آن‌طور که مایل هستند تنظیم کنند.

چه مهارت‌هایی برای شروع لازم است؟

پیش از ورود به هر حرفه‌ای، باید مهارت‌های مورد نیاز آن را به‌خوبی بشناسید؛ آرایشگری هم از این قاعده مستثنا نیست. این حرفه به مهارت‌های فنی، هنری و ارتباطی نیاز دارد. در ادامه، خلاصه‌ای از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید برای شروع در نظر بگیرید، آورده‌ایم:

  • مهارت‌های فنی: شما باید به تکنیک‌های کوتاهی مو، آرایش و میکاپ، رنگ و مش مو و مراقبت‌های پوستی تسلط خوبی داشته باشید.
  • مهارت‌های نرم: ارتباط با مشتری، دقت و توجه به جزئیات، خلاقیت و جسارت عمل از جمله مهارت‌های نرم مورد نیاز هستند.

پس از آشنایی با مهارت‌های مورد نیاز، نوبت به طی کردن مراحل آموزشی و کسب مهارت‌ می‌رسد.

انتخاب آموزشگاه

انتخاب یک آموزشگاه معتبر، اولین و مهم‌ترین قدم برای ورود به این حرفه است. پیش‌تر توضیح داده بودیم که یک آموزشگاه آرایشگری خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؛ اما به طور خلاصه شما باید آموزشگاهی را انتخاب کنید که:

  • اساتید باتجربه دارد.
  • دوره‌های کاربردی و به‌روز ارائه می‌دهد.
  • پس از پایان دوره مدارک معتبری به شما ارائه کند.

یکی از بهترین آموزشگاه‌های موجود در این زمینه، آموزشگاه آرایشگری هنرمو است که با داشتن همه این ویژگی‌ها شما را تا ورود به بازار کار همراهی می‌کند. برای آشنایی بیش‌تر با دوره‌های این آموزشگاه می‌توانید از وبسایت هنرمو بازدید کنید.

گذراندن دوره‌های پایه و تخصصی

پس از انتخاب یک آموزشگاه معتبر، باید دوره‌های آموزشی را بگذرانید. این دوره‌ها معمولا به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • دوره‌های پایه: این دوره‌ها آموزش‌های ابتدایی مانند شناخت ابزارها، اصول بهداشتی و تکنیک‌های پایه کوتاهی مو را شامل می‌شوند.
  • دوره‌های تخصصی: پس از گذراندن دوره‌های پایه می‌توانید با شرکت در دوره‌های تخصصی مانند رنگ و مش، آرایش و گریم، مراقبت‌های پوستی دانش و مهارت‌های خود را ارتقا دهید.

کارآموزی

پس از اتمام دوره‌های آموزشی بهترین راه برای کسب تجربه عملی، اقدام برای کارآموزی است. بسیاری از آموزشگاه‌ها امکان کارآموزی را در کنار آموزش فراهم می‌کنند تا شما با فضای واقعی کار آشنا شوید. این مرحله به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنید.

اخد مدرک

داشتن مدرک معتبر از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نه‌تنها به شما اجازه می‌دهد به‌صورت رسمی مشغول به کار شوید، بلکه باعث می‌شود مشتری‌ها به شما راحت‌تر اعتماد کنند. همچنین اگر قصد مهاجرت دارید، با گرفتن یک مدرک بین‌المللی معتبر می‌توانید فرایند کار پیدا کردن در یک کشور خارجی را سرعت ببخشید.

بازاریابی و جذب مشتری

حتی اگر مهارت‌های بالایی داشته باشید، بدون تبلیغات و بازاریابی نمی‌توانید مشتری جذب کنید. در این بخش به‌صورت خلاصه نکاتی در این موضوع آورده‌ایم.

  • حضور در شبکه‌های اجتماعی:
    استفاده از یک بستر آنلاین مانند اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا نمونه‌کارهای خود را به اشتراک بگذارید و مشتری‌های جدید جذب کنید.
  • تبلیغات دهان‌به‌دهان:
    یکی از موثرترین روش‌های حذب مشتری در دنیای آرایشگری تبلیغات دهان‌به‌دهان است. حتما شنیده‌اید که کار خوب خودش را تبلیغ می‌کند. اگر خدمات باکیفیت ارائه دهید، مشتری‌های شما تجربه خود را با خانواده، دوستان و آشنایان به اشتراک گذاشته و این موضوع ممکن است باعث شود آن‌ها نیز به شما مراجعه کنند.

چالش‌ها و فرصت‌ها

حرفه آرایشگری مانند هر حرفه دیگری چالش‌ها و فرصت‌های خاص خودش را دارد؛ در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برخی از چالش‌های رایج در حرفه آرایشگری

  • ساعات کاری طولانی:
    شما به‌عنوان یک آرایشگر ممکن است با ساعات کاری طولانی و سرپا ایستادن مداوم روبه‌رو شوید. این موضوع در روزهای پیک کاری مانند هفته قبل از تعطیلات عید نوروز خود را بیش‌تر نشان می‌دهد.
  • ارتباط با مشتری‌ها:
    ممکن است گاهی اوقات مشتری توقعاتی از شما داشته باشند که برآورده کردن آن‌ها سخت باشد.
  • رقابت بالا:
    در این حرفه رقابت زیادی وجود دارد، اما با ارائه خدمات خاص و منحصربه‌فرد می‌توانید از رقبای خود متمایز شوید.

فرصت‌های موجود

  • امکان رشد سریع:
    با تمرین و کسب تجربه می‌توانید در مدت زمان نسبتا کوتاهی به یک آرایشگر حرفه‌ای تبدیل شوید. همان‌طور که در مقاله‌های پیشین اشاره کردیم، مدت زمان استاندارد برای یک دوره آرایشگری دو ماه است؛ ولی شما با برداشتن دوره‌های فشرده و افزایش زمان جلسات می‌توانید این مدت زمان کوتاه را حتی بیشتر کاهش دهید!
  • تنوع شغلی:
    آرایشگری رشته‌های مختلفی مانند اصلاح مو، آرایش، مراقبت‌های پوستی و... دارد. پیش‌تر به معرفی پردرآمدترین رشته‌های آرایشگری پرداختیم.

سخن پایانی

آرایشگری مسیری پرچالش است اما با تلاش و استمرار می‌توانید بر این چالش‌ها غلبه کنید و موفق شوید. صبوری و تعهد، تمرین و تجربه و به‌روز نگه داشتن دانش و مهارت‌ از فاکتورهای مهمی هستند که موفقیت شما را تضمین می‌کنند. در نهایت، آیا شما آماده‌اید تا سفر خود را در دنیای آرایشگری آغاز کنید؟