راهنمای انتخاب مدل موی مناسب

1403/06/30 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
راهنمای انتخاب مدل موی مناسب

مقدمه

انتخاب مدل موی مناسب یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زیبایی و ظاهر فرد است که تاثیر زیادی بر اعتمادبه‌نفس او دارد. با توجه به ویژگی‌های چهره، نوع مو و حتی شخصیت، انتخاب مدل مویی که زیبایی‌های شما را برجسته‌تر کند، نیازمند دانش و مهارت است. در این بلاگ‌پست به بررسی عوامل مختلفی می‌پردازیم که باید در انتخاب مدل موی مناسب در نظر گرفت. این راهنما به‌ویژه برای کسانی که می‌خواهند حرفه آرایشگری را بیاموزند، می‌تواند به‌عنوان ابزاری کاربردی برای درک بهتر نیازهای مشتریانشان باشد.

شناخت انواع فرم صورت

فرم صورت یکی از مهم‌ترین عواملی است که در انتخاب مدل مو باید در نظر گرفته شود. هر فرد، فرم صورت منحصربه‌فردی دارد و هر مدل مو، ممکن است برای یک فرم خاص بهتر عمل کند. صورت‌ها به چند شکل کلی تقسیم می‌شوند:

  • صورت بیضی:
    در این فرم از صورت دست شما به‌عنوان آرایشگر‌، کاملا باز است؛ چراکه این‌ شکل از صورت به‌دلیل توازن در ابعاد مختلف، بسیار ایده‌آل است و مشتری می‌تواند تقریبا هر مدل مویی را انتخاب کند. هر چند، مدل موهایی که چهره را قاب بگیرند و ویژگی‌های خوب این نوع صورت را برجسته‌تر‌ کنند، مناسب‌تر است. معمولا برای این افراد، موهای بلند و لایه‌دار، کوتاهی مدل باب و مدل‌های باز با حجم متوسط پیشنهاد می‌شود.
    این فرم از صورت برای انتخاب مدل ریش نیز بسیار منعطف است و تقریبا همه مدل‌های ریش پیشنهاد می‌شود. هر چند ریش کامل، ریش کوتاه و ریش پروفسوری بیشتر به این فرم صورت می‌آید.
  • صورت گرد:
    در این فرم صورت شما باید مدل مویی را در نظر بگیرید که صورت را کشیده‌تر نشان‌دهد، چراکه افرادی که این فرم صورت را دارند معمولا گونه‌های پر و چانه‌ای کوچک دارند. برای این مشتری‌ها موهای بلند با لایه‌های پایین‌تر و کوتاهی مدل پیکسی با حجم کم در دو طرف پیشنهاد می‌شود.
    انتخاب ریش برای افراد دارای این فرم صورت نیز بسیار در چهره تاثیرگذار است، زیرا به‌وسیله آن می‌توان صورت را کشیده‌تر و زاویه‌دارتر نشان ‌داد. ریش بلند و زاویه‌دار، ریش بزی و ریش پروفسوری با خط‌های باریک از مدل‌های پیشنهادی برای این نوع صورت است.
  • صورت قلبی:
    افراد دارای فرم صورت قلبی دارای پیشانی پهن و چانه باریک هستند؛ پس باید از مدل‌هایی که حجم بیشتری به قسمت پایینی موها اضافه ‌می‌کنند، استفاده شود. چراکه باید توجه و تمرکز از پیشانی شخص دور شود و چانه به‌صورت متعادل‌تری نشان داده شود. برای این فرم صورت مدل باب لایه‌دار با چتری‌های بلند پیشنهاد می‌شود.
    در انتخاب مدل ریش برای صورت‌های قلبی باید به این نکته توجه کنید که ریش باید چانه را پرتر نشان‌ دهد. برای این فرم صورت معمولا ریش پرفسوری و ریش کوتاه پیشنهاد می‌شود.
  • صورت مربعی:
    افرادی با این فرم صورت، دارای فک قوی و تیز هستند، پس باید مدل مویی انتخاب‌ شود که به چهره آن‌ها نرمی و لطافت اضافه ‌کند و زوایای تیز صورتشان را نرم‌تر نشان‌ دهد. استفاده از مدل موهای بلند و فر و مدل پیکسی با لایه‌های ملایم برای این فرم صورت پیشنهاد می‌شود.
    در انتخاب مدل ریش نیز توجه کنید که ریش باید به‌صورت گرد و نرم باشد، تا صورت به متوازن‌ترین حالت خود برسد. ریش بلند با کناره‌های کوتاه، ریش گرد و ریش پروفسوری گزینه‌های بسیار خوبی هستند.
  • صورت مستطیلی:
    در این فرم از صورت، طول چهره فرد بسیار بیشتر از عرض آن است؛ بنابراین باید مدل‌هایی انتخاب ‌شود که صورت را متعادل‌تر نشان‌دهند و در اطراف سر حجم ایجاد کنند. در اینجا چتری‌های ضخیم و موهای لایه‌دار با فرهای بزرگ پیشنهاد می‌شود.
    برای انتخاب مدل ریش باید سعی کنید صورت را تا جایی که می‌توانید پهن‌تر و کوتاه‌تر نشان دهید؛ برای مثال ریش بلند و زاویه‌دار و ریش پروفسوری با خط‌های باریک از بهترین انتخاب‌ها هستند.

شناخت انواع مو

بعد از مرحله اول که شناخت انواع فرم‌ صورت بود‌، حال به‌سراغ شناخت جنس مو و تاثیر آن‌ در انتخاب مدل موی مناسب می‌رویم.

  • موهای صاف:
    افراد دارای موهای صاف، معمولا موهای بسیار ساده و کم‌حجمی دارند، پس باید مدل مویی انتخاب کنند که حجم ایجاد کند. از آن‌جایی که این نوع مو بسیار حالت‌پذیر است و فرد می‌تواند مدل موهای بسیاری را انتخاب‌کند؛ مدل موهای لایه‌دار با کوتاهی‌هایی که در بالا و کناره‌ها حجم ایجاد ‌کنند، پیشنهاد می‌شود.
    افراد با موهای صاف در انتخاب مدل ریش نیز دستشان باز است و بیشتر مدل‌ها به چهره آن‌ها می‌نشیند؛ اما ریش کامل و منظم، ته‌ریش و ریش زاویه‌دار بیشتر پیشنهاد می‌شود.
  • موهای موج‌دار:
    این نوع از مو برعکس موی صاف، دارای حجم بسیار خوبی است، پس مدل‌هایی را انتخاب‌ کنید که یا این حجم را کنترل کند یا روی ‌آن تاکید کند. مدل‌های لایه‌دار و بلند باتوجه به پرحجم ‌بودن مو بسیار مناسب هستند.
    در انتخاب مدل ریش برای این مدل مو، ریش پروفسوری با سبیل پرپشت، ریش متوسط تا بلند و ریش با حاشیه‌های نامرتب پیشنهادهای جذابی هستند.
  • موهای فر:
    از آن‌جایی که موهای فر حجم بسیار زیادی دارند، باید مدل‌هایی انتخاب شوند که این حجم را کنترل ‌کنند تا فرها زیبا به نظر برسند.
    در انتخاب مدل ریش برای موهای فر نیز سعی‌ کنید مدلی انتخاب کنید که به توجه به حجم زیاد موها، در صورت تعادل ایجاد کند.
  • موهای نازک و کم‌حجم:
    در این نوع از مو باید مدلی را انتخاب کنیم که حجم ایجاد کند؛ معمولا موهای لایه‌دار و کوتاه می‌توانند حجم خوبی بدهند و از بهترین مدل‌ها برای این نوع مو هستند.
    در انتخاب مدل ریش برای کسی که دارای موهای نازک و کم‌حجم است، باید سعی شود تراکم بیش‌تری به چهره داده شود. مثلا ته‌ریش، ریش پرپشت و کامل و ریش با سبیل ضخیم‌ برای ایجاد تعادل در چهره از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

پس از آشنایی با مهارت‌های مورد نیاز، نوبت به طی کردن مراحل آموزشی و کسب مهارت‌ می‌رسد.

جمع‌بندی

انتخاب مدل موی مناسب نیازمند شناخت دقیق از فرم صورت و نوع موهای هر فرد است. در این راهنما، به بررسی انواع فرم‌های صورت و مدل‌های مویی که به بهترین شکل با هر یک سازگاری دارند، پرداختیم. همچنین، اهمیت توجه به جنس مو و تاثیر آن بر انتخاب مدل موی مناسب را بیان کردیم.
هر فرد با توجه به ویژگی‌های خاص چهره و موهای خود، نیازمند مدلی است که به ظاهر او تعادل ببخشد و زیبایی‌های طبیعی‌اش را برجسته کند. در نهایت، یک آرایشگر حرفه‌ای با شناخت و آگاهی از این عوامل می‌تواند به مشتری‌ خود کمک کند تا بهترین انتخاب‌ها را داشته باشد و احساس اعتماد به نفس بیشتری کند.